حوزه باید گمشده مدیریت و اقتصاد اسلامی را ارائه کند

استاد قوامی تأکید کرد: حوزه باید گمشده اقتصاد و مدیریت اسلامی را ارائه کند و و مسئولان آن را اجرا کنند؛ روزی فرا می‌رسد که ما در مدیریت اسلامی و اقتصاد اسلامی رساله می‌نویسیم و مانند نماز و روزه احکام آن را ارائه می‌کنیم.

استاد صمصام الدین قوامی، رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مورد مدیریت اسلامی و تحقق اهداف آن در جامعه، گفت: مدیریت عملی است و نه ذهنی، مدیریت در عمل امور جامعه را تسهیل و بهبود مستمر ایجاد می کند و بر چهار محور نظم، رشد، انگیزش و معنویت استوار است‌.

وی افزود: تحقق مدیریت اسلامی باید از سطح دبستان و توسط معلمان در سراسر کشور آغاز شود؛ معلمان با توانایی در تدریس مدیریت اسلامی را در عرصه‌های مختلف به دانش آموزان می آموزند. 

استاد صمصامی در مورد ورود حوزه علمیه به مسئله مدیریت اسلامی، ابراز کرد: اوایل انقلاب نوعی مدیریت اسلامی داشتیم که در ۲۵ سال اول انقلاب اسلامی حاکم بود و جواب نداد زیرا پشت آن  اجتهاد نبود، اما اکنون ۱۵ سال است که فقه الاداره داریم که البته در ابتدا افراد زیادی آن را نمی پذیرفتند اما بتدریج پذیرفته شد.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی ادامه‌ داد: معتقدیم فقه‌الاداره مانند فقه تجارت و فقه طهارت است؛ ما سوالات مدیران را در انگیزش و گزینش پاسخ می دهیم و همان روشی که در وضو گرفتن و احکام روزه و نماز ارائه می دهیم، احکام ایجاد انگیزش در مدیریت اسلامی را بازگو می کنیم و از قرآن، حدیث، شرع و اجماع مانند فقیه وارد می شویم و شرایط اجاره در کار و تجارت، مدیریت را از قرآن  و روایات اهل بیت(ع) استخراج و در غالب‌ فتوا به شکل کتاب و رساله ارائه می کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: در این میان سازمان‌ها و نهادها نقش مهمی دارند، هیچ گاه برای آغاز مدیریت اسلامی دیر نیست، ولایت فقیه هزار سال به طول انجامید تا به نظام‌ اسلامی ختم شد و امام خمینی( ره) فقه را وارد سیاست کردند، اما هنوز فقه وارد مدیریت نشده است در فقه اداری شکل شرکت و توانمندی نیروها بررسی می شود، فقه اداری نوپا است و باید بر روی آن کار کنیم.

استاد قوامی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه باید گمشده اقتصاد و مدیریت اسلامی را ارائه کند و وزراء آنرا اجرا کنند معتقدم ورود حوزه در این موضوع مثبت است و روزی فرا می رسد که ما در موضوع مدیریت اسلامی  و اقتصاد اسلامی رساله می نویسیم و مانند نماز و روزه احکام آن را ارائه می کنیم.

کد خبر 1756591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha