رادیو در مهمانی خدا

محمود خسروی در یادداشت «رادیو در مهمانی خدا» مهمترین شاخصه‌های برنامه‌های شبکه‌های رادیویی را در  ماه مبارک رمضان توجه به ذائقه و نیاز واقعی شنوندگان دانست و نوشت: در ویژه‌برنامه‌های سحر و افطاری رادیو به موضوعات اخلاقی، معرفتی، مناجات‌خوانی و ... پرداخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «محمود خسروی»، تهیه کننده رادیو در یادداشت اختصاصی  برای شبستان با عنوان «رادیو در مهمانی خدا» نوشت:

باید پذیرفت در جهان رسانه‌ای شده معاصر، هیچ چیز به اندازه فرهنگ و اندیشه، شکل رسانه‌ای نگرفته است و در ذیل همین معنا نیز دین و رسانه، تعاملی عمیق با هم یافته‌اند. بنابراین می توان برنامه های ویژه ای با این محوریت تهیه و روانه آنتن کرد که اهتمام جدی معاونت صدای رسانه ملی و دستاوردهایش در این حوزه نشان می دهد که رادیو خیلی خوب شنوندگان را می شناسد و متناسب با خوراکی که شنوندگانش نیاز دارند، برنامه سازی می‌کند.همین دست فرمان باعث شد تا شبکه های رادیویی امسال با دست پر به استقبال بهار قرآن حرکت کند و با برنامه ریزی مدون و بهره مندی از ساختارهای جدید و به روز در برنامه سازی، مفاهیم معنوی و متناسب با این ماه را به سمع شنوندگان برساند.

بی اغراق نیست که بگوییم که رادیو همنشین ثابت کنار سفره های افطار و سحر از قدیم الایام بوده و همچنان این نقش را ایفا می کند. گرچه در طول این سالها شاهد گسترش رسانه های جمعی بودیم اما گرم بودن رسانه ای همچون رادیو باعث شده تا این نقشش را حفظ کند و شنوندگان خودش را داشته باشد. هنوز هم هستند کسانی که نیایش ها و مناجات های سحر و افطار را علاقمند هستند از رادیو بشنوند، چرا که معتقد هستند صداهای ماندگار رادیو در این ایام حالات روحی و معنوی آنها را تقویت می کند. به همین دلیل معاونت صدا هم هر سال در تهیه برنامه هایی که ویژه بهار قرآن روانه آنتن می شود، سعی دارد سبک خاصی از انتقال معارف و مفاهیم معنوی و دینی را شکل بدهد که این اتفاق امسال نسبت به سالهای گذشته به نحو مطلوب رخ داده است. 

یکی از مهمترین شاخصه های برنامه های شبکه های رادیویی که از ابتدای ماه رمضان روانه آنتن شده، توجه به ذائقه و نیاز واقعی شنوندگان بوده که ویژه برنامه های افطار و سحر با این رویکرد تهیه و روی آنتن می روند تا لحظات متفاوتی را برای مخاطبان رقم بزنند. در این برنامه ها شاهد پرداخت به موضوعات اخلاقی، معرفتی، مناجات خوانی و ... هستیم.

تقسیم بندی برنامه‌ها متناسب با گروه‌های سنی و یا حتی اقوام و اقشار نیز از مباحث قابل تامل است که برنامه‌های امسال رادیو را متفاوت کرده و توجه به آیین‌های ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر در شهرهای مختلف در قالب اجرای نمایش از جذابیت‌ها و نوآوری‌های دیگری است که در شبکه های رادیویی می‌توان شنید. 

توجه به موضوعات اجتماعی و همین طور اجرای پخش زنده از هیات و مساجد و امام زاده‌ها در کنار پخش‌های زنده‌ای که از حرم ابا عبدالله (ع) صورت می‌گیرد از وجه تمایز امسال رادیو نسبت به سال‌های ماقبل است که توانسته شنوندگان خود را با همان حس تعلق به رادیو در ایام خاص حفظ و آن‌ها را به حظ و بهره برساند. 
بهره بردن از گویندگان پیشکسوت و همین طور چهره که با طنین صدای خود آرامش بخش لحظه‌های معنوی روزه‌داران هستند و توجه به نشاط و پویایی حاصل از موسیقی مختص ماه رمضان، از دیگر رویکردها و توجه به نیاز مخاطبان رادیو است.

یکی از موضوعات شاخص در برنامه های ماه رمضان، پرداخت به مفاهیم و حکمت های نهج البلاغه با بیانی روان است. تا به امروز برنامه هایی با این محوریت تهیه و پخش شده اما آنچه اهمیت دارد این است که با زبانی ساده و شیوا به مردم گفته شود تا اثرگذار باشد که امسال این اتفاق رخ داد و شبکه های رادیویی با بهره بردن از نوآوری های خاص در قالب آیتم های شنیدنی این موضوع را طرح و در قالب دیگر آیتم ها به تبیین، تفسیر و بررسی مصداق ها پرداخت کردند.

این شیوه درستی در ترویج مفاهیم دینی است که شبکه های رادیویی استفاده کردند، حتی می توان گفت چنین شیوه هایی در ساخت برنامه ها باید الگو قرار بگیرد تا شاهد تاثیرات آن در نسل جوان باشیم. عملکرد معاونت صدا در این حوزه نشان می دهد که فقط دغدغه برنامه سازی برای مخاطب میانسال جامعه ندارد، بلکه با شناسایی و دغدغه های جوانان به سمت برنامه سازی در ایام ماه رمضان حرکت کرده تا بتواند نسل جوان و پای کار را همراه کند که این اتفاق در ویژه برنامه های ماه رمضان به بار نشسته است‌. همچنین حضور قاریان نوجوان و کودک در ویژه برنامه های رمضان از دیگر اتفاقات نویی بود که با اقبال مردم رو به رو شد و نشان داد که معاونت صدا در این حوزه اهتمام ویژه دارد که مخاطبان در رده های سنی مختلف را جذب کند. 

کد خبر 1757147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha