برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

بازدید رایگان از بناها و اماکن فرهنگی تاریخی در ۳۰ فروردین
برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی برنامه های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی را تشریح کرد و گفت: بازدید از بناها و اماکن فرهنگی تاریخی در روز ۳۰ فروردین رایگان است.

به‌گزارش  خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست رسانه ای تشریح برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی امروز یکشنبه ۱۹ فروردین  با حضور فاطمه داوری، مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی  در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

 در این نشست «فاطمه داوری»، مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی  وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: هر سال روز ۱۸ آوریل از سوی شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی ( ایکوموس) به عنوان «روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی» گرامی داشته می شود؛ روز جهانی بناها و محوطه‌ها فرصتی برای ارتقای آگاهی و اهتمام جامعه جهانی به شناخت و حفاظت از بناها و محوطه های تاریخی  است؛ شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی همه ساله در قالب برنامه های حفاظت جهانی، پیامی را به عنوان توصیه و راهبردی برای  اقدام و عمل اعلام می کند.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توضیح داد: ایکوموس از ۲۰۲۴  برنامه جهانی سه ساله ای را با عنوان «میراث مقاوم در برابر بلایا و درگیری - آمادگی، واکنش و بازیابی» به عنوان  نقشه راهی در جهت ظرفیت سازی برای «میراث مقاوم در برابر بلایا و درگیری» آغاز کرده و از کشورها دعوت نموده در این برنامه مشارکت کنند یک برنامه سه ساله از چندی پیش از سوی ایکوموس انجام شده که میراث مقاوم در برابر بلاهای طبیعی، واکنش و ارزیابی این برنامه است و از سال ۲۰۲۴ در سه سال پیش رو اجرایی خواهد شد. همچنین سال ۲۰۲۴ مقارن با شصتمین سال ابلاغ منشور ونیز است.

داوری افزود: شعار امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی «بحران‌ها و منازعات از دریچه منشور ونیز» است؛ بنابراین ایکوموس به کشورها توصیه کرده که در این باره برنامه‌های خود را ارائه دهد. امسال در ایران به این مناسبت نیز یک شعار درنظر گرفته شده که به موضوع تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی اشاره دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی  گفت: اداره کل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برنامه‌هایی را در سطح ملی و استانی مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی  دارد؛ به همین مناسبت  در روز ۳۰ فروردین بازدید از بناها و اماکن فرهنگی تاریخی رایگان خواهد بود و تورهای بازدید از اماکن و بناهای تاریخی برنامه‌ریزی و اجرا می شود.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  از تجلیل از فعالان حوزه حفظ و مرمت بناهای تاریخی خبر داد و گفت: مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی روز ۳۰ فروردین  در محل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  با تجلیل  از استادان و پیشکسوتان این حوزه برگزار می شود؛ همچنین با همکاری صندوق توسعه، از بهره‌برداران موفق که مفهوم میراث‌فرهنگی را به خوبی توانسته‌اند ارائه دهند نیز  تجلیل  خواهد شد.

فاطمه داوری از برگزاری کنگره بررسی معماری از دیدگاه میراث‌فرهنگی، سمینار بین‌المللی به میزبانی استان سمنان خبرداد و گفت:  همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی دو نشست تخصصی برگزار می شود؛ همچنین ۱۰ نشست تخصصی در سراسر کشور با محوریت شعار سال برگزار می شود.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی   اظهار کرد: برنامه سال گذشته ایکوموس درباره «میراث‌فرهنگی و اقلیم» بود؛ پیام و محور شعار سال گذشته ایکوموس به دنبال این بود که جامعه‌ جهانی خوانش کند و به دانش نهفته در این حوزه تاکید داشته باشد.

وی افزود: ۳۵ پروژه با مشارکت مردمی  در سال گذشته مرمت شد، در این باره خانه‌های تاریخی انتخاب شد که در بافت تاریخی باشند تا سکونت در آن بافت‌ها حفظ شود.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  با اشاره به توجه این مرکز به موضوع فرونشست زمین اظهار کرد: در سال گذشته با حضور بخش فنی استان‌ها یک دوره آموزشی را در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی با موضوع فرونشست برگزار کردیم.

فاطمه داوری یادآور شد: یکی از اقداماتی که در سال گذشته  اداره حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی انجام داد این بود که به سراغ برخی دستگاه‌ها رفت که آثار تاریخی در اختیار داشتند؛ ماده ۱۳ قانون حمایت می‌گوید دستگاه‌ها مکلف هستند هزینه مرمت آثار را تأمین کنند در این باره بانک اطلاعاتی روشنی وجود نداشته است همیشه در فرایند ثبت آثار به شکل دولتی و خصوصی ثبت می شده است و اگر مالکیت دولتی داشته نمی‌دانستیم متعلق به کدام نهاد است، به سراغ ۷۰ نهاد رفتیم و دو مرحله آثار پایش شدند و از بین ۱۴ هزار اثر تاریخی ۲ هزار اثر در اختیار دستگاه‌هایی است که از امکانات و اعتبارات دولتی استفاده می‌کنند و بیش از ۱۹۰۰ اثر ما مالکیت اوقافی دارد.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  با اشاره به برنامه مرمت ۵۰ بنای مشترک گفت: همکاری‌های استانی برای  این مرمت اتفاق افتاده است  و می خواهیم ۵۰ بنای در اضطرار مرمت  را در قالب برنامه دو ساله‌ مرمت کنیم.

وی افزود: همچنین یک بسته اقدام مشترکی با همکاری وزارت میراث فرهنگی و بنیاد مسکن تدارک دیده‌ایم که با تمرکز بر صد روستا بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی و اقتصادی، پروژه صد روستا را پیش ببریم تقریباً حدود ۴۰ روستا از آن تعداد عملیاتی شده است. در حال توافق برای تأمین منابع ۶۰ روستای دیگر هستیم تا به نتیجه برسد.

فاطمه داوری خاطرنشان کرد: ایکوموس یک ساختار اصلی دارد و متشکل از کمیته‌هایی است و تعدادی نیز کمیته ملی دارد که نقش تسهیل‌گری را دارند و یک نهاد غیردولتی است.

برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

در پایان این نشست پوستر  روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی رونمایی شد.

کد خبر 1757915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha