ثبت بیش از ۱۴ میلیون نفربار زیارت و کاهش ۱۶ درصدی حوادث در سفرهای رمضان و نوروز

اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برنامه های این ستاد در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز را به صورت کمی و کیفی تشریح کردند یکی از موارد جالب توجه در این آمار ثبت بیش از ۱۴ میلیون نفر بار زیارت در طرح «آرامش بهاری» بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر صبح امروز دوشنبه ۲۷ فروردین با  حضور علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور و نمایندگان ۲۷ دستگاه همکار در این ستاد در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

ثبت بیش از ۱۴ میلیون نفر بار زیارت تا کاهش ۱۶ درصدی حوادث در رمضان و نوروز

در ابتدای این نشست «علی اصغر شالبافیان»، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تبریک اعیاد و گرامیداشت یاد شهدای حادثه کنسولگری ایران در دمشق با ارائه گزارشی از فعالیت های ستاد مرکزی هماهنگی خدمات  سفر، گفت: در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از ۲۴ اسفند تا ۲۴ فروردین یک میلیون و ۲۰۶ نفر مشغول خدمت رسانی به مسافران بودند؛ این ستاد با اهدافی که برای آن تعریف شده رویکردی را دنبال می کند و آن هم افزایی بین دستگاه ها و افزایش خدمات سفر به مسافران بود و به تناسب مشکلاتی که در سال های قبل وجود داشت، تصمیم گرفته شد نسبت به گذشته بهبودهایی را در خدمات داشته باشیم و همین باعث شد که مشکلات موقت برطرف شود.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: نزدیک به ۸۰۰ نوروزگاه عشایری در استان های مختلف برای کاهش سوانح  جاده ای برپا شد و نمود آن را می توانیم در تعامل بین دستگاهی بینیم؛ از رهگذر همین تعامل و همکاری ها، آسیب ها و نقاط ضعف را شناسایی کردیم و همین منجر به کاهش سوانح جاده ای شد و حتی عوامل و دلایل مسمومیت با گاز CO۲ نیز توسط ستاد خدمات سفر بررسی و به مردم اطلاع رسانی شد.

وی تصریح کرد: برخی از مسئولان دستگاه ها مهمان مرکز خدمات سفر هستند؛ رویکرد ما از دعوت از آنها این است که با موضوعات واقعی سفر مردم آشنا شوند، در واقع حضور دوباره وزرای کشور، راه و شهرسازی، بهداشت، پلیس راهور، جمعیت هلال احمر و همه دستگاه های حاضر در ستاد خدمات سفر مسئله محور بودن آن و حل موضوع بود.

شالبافیان با بیان اینکه مسئله سفر نباید تنها مربوط به ایام نوروز باشد، گفت: یکی از آسیب شناسی ها در سوانح جاده ای غیر از اقدامات سخت افزاری تمرکز بر استان هایی است که در این استان ها به سفر می روند، در همین راستا طرحی در ستاد تهیه شده که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه می شود و دستگاه های مختلف در این طرح مسئولیت پیدا کنند که راه کاهش سوانح جاده ای نباید تنها به ۱۵ روز پیش از نوروز باشد، بلکه این یک مسئله برای طول سال  باشد.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اعلام کرد: در سال جدید یکی از نکات قابل برنامه ریزی سفرهای استانی مدیریت رفتار با مسافران است. البته  در نوروز امسال با سه موج سفر همراه بودیم که موج نخست نسبت به سال گذشته کمی کاهش داشت. موج دوم تقریبا برابر شد و در موج سوم که با تعطیلات عید فطر همراه بود با کمی افزایش همراه بود. این الگو نشان می‌دهد که سفر در هر سال با الگوی خاص زمانی آن سال اتفاق می افتد.

وی با اشاره به آمار سفر در یک ماه اسفند و فروردین در استان های مختلف گفت: از ۲۴ اسفند تا ۲۴ فروردین، ۶۳ میلیون نفر شب اقامت ثبت شد که نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشت؛ ۱۳۹۵۱۰۰۰ نفر شب اقامت در مراکز رسمی بود که در اقامتگاه‌های رسمی ۲ و نیم درصد رشد داشته است. استان‌هایی که بیشترین شب اقامت داشتند خراسان رضوی، هرمزگان، گیلان، مازندران، اصفهان، فارس، بوشهر، اردبیل هستند. همچنین ۱هزار و ۴۷ غرفه صنایع‌دستی دستی در  پایگاه های چهانی برپا شد.

میزبانی ۲۱۲  پایگاه تاریخی از گردشگران نوروزی

در این نشست«رضا سامه»، مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی گفت:  ما در ۲۱۲ نقطه تاریخی میزبان بازدیدکنندگان نوروزی بودیم که در حدود ۵ میلیون نفر از ۲۴ اسفند تا ۱۲ فروردین  از این اماکن بازدید کردند و تا ۲۴ فروردین هم این تعداد به  ۷ میلیون بازدید افزایش یافت.

وی افزود: در نوروز امسال مشارکت حداکثری راهنمایان گردشگری افتخاری را داشتیم و باید در یکی از مراسم ها از آنها تقدیر و برترین های آنها را در هفته میراث فرهنگی معرفی کنیم.

ثبت بیش از ۱۴ میلیون نفر بار زیارت تا کاهش ۱۶ درصدی حوادث در رمضان و نوروز

ستاد امور عشایری  نمونه موقثیت در کاهش تصادفات در  خراسان جنوبی 

در این نشست «سرهنگ سیروس حسن‌زاده»، نماینده فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور گفت: ستاد خدمات سفر یکی از بهترین نمونه های تعامل  بین دستگاهی است؛ یکی از بهترین نمونه های موفقیت همکاری سازمان امور عشایری در این ستاد بود؛ سازمان امور عشایری در خراسان جنوبی سیاه چادرهایی برپا کرد که باعث شد میزان واژگونی ها خودروها کمتر شود.

نماینده فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور افزود: در نوروز امسال بیشترین علت تصادفات عدم توجه به جلو، سبقت و انحراف به چپ بود. آمار فوتی های قطعی تصادفات را سازمان پزشکی قانونی اعلام نکرده اما بر اساس آمار صحنه ۸۷۸ نفر جان خود را از دست داده اند. ۲۶ هزار و ۱۱۴ نفر نیز  مصدووم شدند. درون شهری نیز ۱۶۵ نفر فوت کردند بیشترین آمار فوتی ها در استان های کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان  رخ داده است.

تشخیص ۳۲ بیماری واگیر دار و جلوگیری از شیوع آن

 در این نشست دکتر «شریفان»، معاون اورژانس در حوزه وزارت بهداشت به عنوان دبیر کمیته سلامت وزارت بهداشت در ستاد مرکزی خدمات سفر توضیح داد:  وزارت بهداشت با تشکیل ۲ هزار تیم بهداشتی از ۱۵ اسفند بیش از یک میلیون بازدید از اماکن اقامتی و رستوران ها ... داشت و در همین راستا ۱۴ هزار و ۴۰۰ واحد متخلف را به مراجع قضایی معرفی کرد، همچنین در عملیات  بازدید از رستوران ها و مراکز اقامتی یک هزار مواد غذایی فاسد کشف و معدوم شد و در راستای اقدامات بهداشتی ۳۲ مورد بیماری واگیردار تشخیص و از شیوع آن جلوگیری شد.

دکتر شریفان  اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم کشور ما مسایل حوادث ترافیکی بود که امسال با کاهش تعداد مصدومان حوادث ترافیکی مواجه بودیم. در سال گذشته ۱۳۷ هزار مصدوم داشتیم که امسال به ۲۷ هزار رسید. میزان جراحی مصدومان در اورژانس بیمارستان ها هم کاهش داشت. بیشترین مصدومان ترافیکی در استان های تهران، خراسان جنوب، اردبیل و ایلام بودند.

در ادامه این نشست «زاکری »، نماینده وزارت راه و شهرسازی  در ستاد مرکزی خدمات سفر گفت: در ایام نوروز از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردین شاهد بیشترین کاهش در حوزه ریلی بودیم؛ در حوزه هوایی بین‌المللی ۳۰ درصد افزایش داشتیم و در بخش داخلی ۲ درصد افزایش داشتیم. در بخش دریایی ورود و خروج گردشگر ۱ درصد کاهش داشتیم. در تردد جاده ای ورود و خروج بین استان‌ها تغییر چندانی نداشتیم. بیشترین بهره برداری از امکانات تردد جاده ای بود.

ثبت بیش از ۱۴ میلیون نفر بار زیارت تا کاهش ۱۶ درصدی حوادث در رمضان و نوروز

کاهش ۱۶ درصدی حوادث و سوانح ترافیکی

 در این نشست دکتر «کوباری»، معاون امداد و عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر  گفت: سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با برپایی ۱۵۰ پست امداد و نجات برنامه های  را با رویکرد فرهنگی و هنری در  ۱ هزار ۴۶۶ پایگاه امدادرسانی  انجام داد،  ۳  هزار و ۷۵۷ خودروی عملیاتی و ۲۲ هزار بالگرد را در راستای خدمات رسانی در سراسر کشور  بکار گرفت و ۳ هزار و ۷۹۲  مورد عملیات و خدمات را به هموطنان ارایه داد؛ امسال با کاهش ۱۶ درصدی حوادث و سوانح ترافیکی مواجه بودیم.

رسیدگی قضات سازمان تعزیرات حکومتی بر تخلفات در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز

 در این نشست «حسن بیگی»، نماینده تعزیرات حکومتی درخصوص نظارت بر بازار توضیح داد: سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات اقتصادی است ؛  قاضی های این سازمان در ایام نوروز در گشت ها در کنار دیگر دستگاه ها حاضر بودند و به تخلفات رسیدگی و به صدور رای اقدام کردند.

وی افزود: گشت های نظارتی ماه مبارک رمضان و نوروز سازمان تعزیرات حکومتی از ۱۵ اسفند تا ۲۱ فروردین شروع شد و همکاران ما به موارد تخلف رسیدگی می کردند.  در این ایام یک هزار و ۶۶ واحد مورد بررسی قرار  تخلفاتی قرار گرفت، استان های گیلان، فارس، آذربایجان شرقی بیشترین پرونده های تعزیراتی را داشتند.

ثبت بیش از ۱۴ میلیون نفر بار زیارت در قرارگاه آرامش بهاری

در این نشست همچین «حجت موسوی»، مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به  برنامه های طرح قرارگاه آرامش بهاری سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان توضیح داد: ۲ هزار و ۴۱۶ امامزاده مجری  قرارگاه آرامش بهاری بودند که بیش از ۱۴ میلیون نفر بار زیارت ثبت شد. ۴۲۵ امامزاده امکان اسکان داشتند که ۳۹۱ هزار نفر در آن اسکان داشتند و ۸۴۳ امامزاده افطاری ساده داشتند. خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس، ایلام، لرستان استانهای برتر در اسکان زائران بود. امسال در حوزه زیارت اماکن اوقاف حدود ۵ درصد رشد داشتیم.

افزایش نظارت بر فضای اقامه نماز مسافران

 در این نشست «حیرانی»، نماینده ستاد اقامه نماز گفت: ستاد اقامه نماز بر اساس رسالت ذاتی و ماموریت قانونی که در اقامه نماز دارد، مامورانی در ستاد خدمات سفر دارد و بر نظارت بر اقامه نماز در اماکن متمرکز است و سالانه با تشکیل کمیته های استانی و شهرستانی این ماموریت را انجام می دهد.

وی در ادامه بیان کرد: مهمترین فعالیت ما در ستاد مرکزی سفر در ایام نوروز نظارت بر فضاهای اقامه نماز و مساجد و نمازخانه های بین راهی بود و در همین راستا کمیته های ساماندهی در کل کشور را فعال کرد و ۴۳۱ جلسه به منظور پیگیری در کشور تشکیل شد.‌یکی از اهداف بنیادین ما نظارت مستمر بر فضای اقامه نماز مورد استفاده مسافران است که در سال ۱۴۰۳ به میزان ۹ هزار و ۵۳۴ بازدید صورت گرفت که به نسبت سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشت.

رشد  ۵.۱۹ درصدی اقامت رسمی در نوروز

در این نشست‌«مصطفی فاطمی»، دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر درباره سفرهای نوروزی توضیح داد: در نوروز ۱۴۰۳ سه موج سفر اتفاق افتاد که در موج نخست، سفرها ۲۲ درصد کاهش داشت و آمار در اقامتگاه‌های رسمی با ۳۲ درصد کاهش مواجه شد؛ در موج ‌دوم، سفرها ۲.۶۶ درصد و اسکان در اقامتگاه‌های رسمی نیز حدود ۲.۴۵ درصد رشد داشت و موج سوم سفرها نیز ۲۸۶ درصد رشد را تجربه کرد.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر با بیان اینکه رشد اقامت رسمی در بازه زمانی ۲۴ اسفند تا ۲۴ فروردین‌ماه ۵.۱۹ درصد است، گفت:  استان های مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان، بوشهر، فارس، خوزستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، تهران و البرز در همان بازه زمانی بیشترین رشد اقامت را داشتند؛ بیشترین رشد تردد جاده‌ای نیز به ترتیب در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، لرستان، تهران و البرز، یزد، قزوین، آذربایجان شرقی، اردبیل و خراسان جنوبی ثبت شده است. مشهد، شیراز، کیش، بندرعباس و تهران از جمله شهرهایی بودند که بیشترین توجه مسافران به آنها بوده است.

ثبت بیش از ۱۴ میلیون نفر بار زیارت تا کاهش ۱۶ درصدی حوادث در رمضان و نوروز

رشد ۲.۵ درصدی اقامتگاه های رسمی در نوروز

علی اصغر شالبافیان در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی درباره آمار اقامتگاه‌های غیررسمی و چادرخوابی  در ایام نوروز توضیح داد: ۶۳ میلیون و ۶۴۷ هزار نفرشب اقامت، مجموع آمار اقامتگاه‌های رسمی، غیررسمی و اضطراری است که ۱۳ میلیون و ۹۵۱ هزار نفرشب آن به اقامتگاه‌های رسمی مربوط می‌شود که ۲.۵ درصد رشد را در اقامتگاه‌های رسمی نشان می‌دهد.

 وی درباره افزایش نرخ تاسیسات گردشگری در ایام نوروز گفت:  امسال با همکاری تشکل‌ها هیچ‌گونه افزایش نرخی در تأسیسات گردشگری اعمال نشد و نظارت‌ها نیز جدی‌تر شد  و در همین راستا با ۹۲۳ مورد به دلیل گران‌فروشی برخورد شد و ۲۲ میلیارد ریال هم عودت داده شد.

پایان پیام/

کد خبر 1759014

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha