بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار می‌شود

آیین بزرگداشت استاد «مصطفی کمال پورتراب» پژوهشگر، مولف و استاد فرهیخته موسیقی به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در این نشست که چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰ برگزار خواهد شد، جمعی از پژوهشگران و استادان برجسته موسیقی کشور درباره جایگاه و اهمیت این استاد فقید در سپهر هنری و موسیقایی ایران به ایراد سخن خواهند پرداخت.

بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار می‌شود

گفتنی است، مرحوم استاد مصطفی کمال پورتراب سال ۱۳۰۳ در تهران به دنیا آمد. پس از آموختن مقدمات موسیقـی درسال ۱۳۱۸ وارد دوره شش ساله متوسطه هنرستان عالی موسیقی شد.
وی بعدها و در سال ۱۳۴۶ به منظور تحقیقاتی در زمینه موسیقی، راهی فرانسه شد. پس از چند ماه به ایران بازگشت و حدود چهار سال از تجربیات «کریستین داوید» در آهنگسازی استفاده کرد.
پورتراب عضو شورای عالی خانه موسیقی بود و در تدوین نخستین کتاب درسی با تئوری موسیقی ایرانی که هم اینک در هنرستان‌های ایران تدریس می‌شود، سهمی جدی داشت.
از آثار مکتوب او می‌توان به آثاری چون تئوری موسیقی، مبانی آهنگسازی، تجزیه تحلیل موسیقی برای جوانان (ترجمه اثر لئونارد برناشتاین از انگلیسی)، حل‌المسائل تئوری (ترجمه اثر پرتسولی از ایتالیائی)، هارمونی مدرن (ترجمه اثر ایگل فیلد هال از انگلیسی) و... اشاره کرد.
خاطرنشان می شود، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولیعصر(عج)، پایین‌تر از میدان منیریه، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک ۷۱ واقع است.

کد خبر 1759104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha