بازسازی بقیع در مذاکرات سیاسی دنبال شود

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: با توجه به شرایط مناسبی که در عربستان به دلیل کاهش تعصبات وجود دارد، سیاسیون در مذاکراتشان، مساله بازسازی بقیع را مطرح کنند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد امین پورامینی در نشست علمی «بازسازی بقیع، خواست مسلمانان جهان» که به مناسبت هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (علیهم‌السلام) در مؤسسه سراج منیر توحید برگزار شد گفت: حدود صد سال است که از فاجعه غم‌بار تخریب قبور مطهر ائمه بقیع می گذرد و در این صد سال علی رغم اینکه کارهایی انجام شد اما متاسفانه اقدام موثری که باید انجام شود صورت نگرفت.

وی بیان کرد:جا دارد به برکت برپایی نظام جمهوری اسلامی و عظمت تشیع که با قدرت بیشتری نسبت به گذشته اثربخش است، با استفاده از راههای گوناگون این قضیه دنبال شود.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم عنوان کرد: در بقیع آن چه نماد است، قبور مطهر ائمه بقیع است، چرا که قبر مطهر ۴ امام معصوم در نقطه خاصی از بقیع آن چه از روایات دیده می شود نهفته است.

وی خاطرنشان کرد: در سیره رسول خدا آمده که ایشان هر هفته یک بار به بقیع مشرف می شد و محل ایستادن ایشان در قبرستان بقیع نیز نقل شده که کنار خانه عقیل همان مدفن فعلی است، چون عقیل مادرش فاطمه بنت اسد را در خانه دفن کرد و عباس عموی وی اینجا دفن است و بعد ۴ امام نیز در آن جا مرفون می‌شون، پس قبور محترم همان جاست.

حجت الاسلام و المسلمین پورامینی گفت: روایات مختلفی از زبان پیامبر(ص) در مورد بقیع بیان شده است، بنده در این باره کتابی به زبان عربی منتشر کرده‌ام که به فارسی بقیع در بستر تاریخ نام دارد و در خصوص قبور و تخریب آن است.

وی افزود:در بقیع بیش از ده هزار صحابه دفن است و آغاز حیات بقیه این جا بود که رسول خدا می خواست جایی را در نظر بگیرد که محل دفن یاران باشد و وقتی به این جا رسیدند فرمودند به من دستور دادند این جا را انتخاب کنم، پس بقیع به عنوان مدفن مشخص و تعیین شد.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم بیان کرد:در آن زمان، بقیع از مدینه خارج بود و در مورد اینکه چه کسی نخستین بار در آن دفن شده است روایاتی وجود دارد که نشان می دهد عثمان بن مظعون بود که از دوستان نزدیک محمد(ص) است.

وی عنوان کرد:بعدها بیت الاحزان به وجود آمد که نزدیک خانه عقیل است و خانه ایشان محل دفن ائمه اطهار می شود؛ با توجه به اینکه بقیع در ملک عقیل بود پس تصرف عدوانی نیز به واسطه تخریب صورت گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین پورامینی تصریح کرد:وقتی حدود ۱۰۰ سال قبل این قضیه واقع و بقیع تخریب شد، عکس العمل هایی در سطح سیاسی و اجتماعی شکل گرفت و یک سری از حکومت‌ها از جمله قفقاز و آذربایجان و ترکمنستان نیز موضع گرفتند.

وی ادامه داد: همچنین مردم عادی و سیاسیون ایران، عراق، ترکیه، افغانستان، چین، مغولستان و هند به همراه علما و مراجع موضع گرفتند که در این میان سید صدر الدین صدر نیز موضع گرفت و شعر دردناکی از این واقعه دارد.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت:حتی در آن دوران حکومت ایران نیز در برابر تخریب قبور موضع گرفت مجلس آن روز موضع رسمی از خود نشان داد و شهید مدرس موضع گیری کوبنده و واضحی در مجلس داشت که اسناد آن موجود است.

وی متذکر شد: در آن دوران ایران به عنوان حکومت شیعی چنین موضعی داشت و یک سری از علمای ایران و نجف نیز تخریب قبور توسط وهابیون را محکوم کردند، همچنین مرحوم طبسی نجفی از شاگردان عبدالکریم حائری نیز به این مساله اعتراض کرد.

حجت الاسلام و المسلمین پورامینی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این برهه مصادف با دوران زوال قاچار و قدرت گرفتن رضاشاه بود برخی تفسیر کردند که مردم قم می‌خواهند در قالب این اعتراض رضاخان به قدرت برسد، در حالی که چنین نبود.

وی گفت: در آن دوران، مرحوم سید محمد طالقانی نماینده آیت الله بروجردی در مدینه بود که جویای آن شدند تا برای بازسازی قبور اهل بیت(ع) اقدامی صورت بگیرد و در این باره با سعود عبدالعزیز صحبت کردند، در سالهای بعد نیز موضوع بازسازی بقیع مطرح شد اما نتیجه ای نگرفتند و امام خمینی(ره) از نتیجه آن راضی نبودند.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: وقتی سید ابوالحسن اصفهانی از مراجع بزرگ به عربستان دعوت شد به ملک سعودی برای حج نامه نوشت که آمدن من منوط به بازسازی قبور است و ملک سعودی پذیرفت تا در حد یک سایه‌بانی و یا به نقلی یک چاردیواری آن را بازسازی کند که این مرجع عالی قدر نپذیرفت و تا به دوران معاصر نیز برای بازسازی بقیع اقدامی نشد.

وی تصریح کرد: در خصوص بقیع و جایگاه آن آثار گرانقدری از قرن هفتم تا دوازدهم وجود دارد و پیرامون تخریب قبور نیز کتابهایی به خصوص در ۱۵ سال گذشته تاکنون نوشته شده و بنده حدود ۳۰ کتاب در این زمینه را دیده ام.

حجت الاسلام و المسلمین پورامینی گفت:وقتی بنده به مکه مشرف شدم و یکی از سیاسیون را دیدم به ایشان گفتم چرا در مذاکرات، حرفی از بازسازی بقیع نمی‌زنید، با توجه به شرایط مناسبی که در عربستان به دلیل کاهش تعصبات وجود دارد، سیاسیون در مذاکراتشان، مساله بازسازی بقیع را مطرح کنند.

وی افزود:امروز هم تجمعات زیادی در ایران و کشورهای اسلامی شکل می‌گیرد که می‌توان در این تجمعات، موضعی نیز در خصوص بازسازی بقیع داشته باشیم؛ فراموش نکنیم که بقیع متعلق به همه مسلمانان و شیعیان است.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به برخی از راهکارها در جهت بازسازی بقیع عنوان کرد: در ابتدا باید روز هشتم شوال را پررنگ تر از قبل مطرح نماییم، هر چند در سالهای اخیر بین مردم و جوانان و هیات های مذهبی به خوبی مطرح است اما باید این فاجعه بزرگ تخریب پررنگ تر شود و نگذاریم این فاجعه مشمول مرور زمان گردد.

وی بیان کرد: حکومت ها نیز وظیفه مهمی دارند، خدا را شکر که در دوران عزت و قدرت شیعه قرار داریم و دو موضوع مهم، جایگاه شیعه را ارتقا داده است که یک موضوع جنگ با داعش و تکفیری ها در منطقه بوده و دیگری سربلندی ایران در برابر اسرائیل است.

حجت الاسلام و المسلمین پورامینی خاطرنشان کرد: داعش و تکفیریها، ابزار دشمن اند و نباید در دام تفرقه شیعه و سنی بیفتیم، چرا که تکفیری ها به شیعه و اهل سنت رحم نمی کنند و این ها عوامل استکبار جهانی بودند.

وی گفت: باید قدردان نقش مدافعین حرم باشیم که مردانه در عراق و سوریه جنگیدند و به این دلیل قدرت پیدا کردیم و امروز با توان نظامی دلاوران مان در سپاه نیز در برابر اسرائیل ایستاده ایم، امروز شیعه عظمت دارد  باید از قدرت شیعه بهره بگیریم و در این میان محوریت با ایران است.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد:فرصت آن رسیده که بازسازی بقیع به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شود، کشور عربستان در سالهای اخیر تغییرات زیادی کرده و شیوه های جدیدی در جذب سرمایه گذار و ظرفیت های گردشگری دارد و بیشتر به دنبال پول و دلار است.

وی اظهار داشت: این مطالبه باید از راههای مختلف و به عنوان یک خواسته مستمر پیگیری شود موضوع بازسازی بقیع از نظر اقتصادی و هم جنبه تراثی قابل مذاکره است، به ویژه اینکه حاکمیت عربستان علاوه بر توجه به مسائل اقتصادی در زمینه بازسازی آثار باستانی در تلاش است و می توان با چنین نگرشی که عربستان دارد مساله بازسازی بقیع را مطرح کرد.

در این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین احمد کوثری دبیر علمی و مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام نیز عنوان کرد: وهابیان دو بار، ابتدا در ۱۲۲۰ق و سرانجام در ۱۳۴۴ق با اتکا به فتوای ۱۵ تن از مفتیان وهابی مدینه، مبنی بر ممنوعیت ساختن بنا بر روی قبور و لزوم تخریب قبور، به ویران کردن اماکن و بقعه‌های بقیع پرداختند.

وی بیان کرد: در مورد علت های تخریب و تاریخچه وهابیت مباحث و شبهاتی وجود دارد و موضوع بازسازی در مدت صد سال گذشته مطرح شده اما به نتیجه نرسیده و به نظر می رسد باید به دنبال راهکارهایی باشیم.

کد خبر 1759226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha