نمایندگان بخش درآمدی لایحه بودجه را بررسی کردند

نمایندگان در ادامه بررسی بند 12، بند خ راکه در اجازه داده می‌شد ازمنابع صندوق توسعه ملی برای طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش بالادستی وزارت نفت با رعایت اساسنامه صندوق مذکور اختصاص یابد؛ حذف کردند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه هفت اردیبهشت و در بررسی جزییات لایحه بودجه 1390 و بخش درآمدها بانک مرکزی را موظف کردند در راستای اجرای جزء یک بند ی ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه 20 درصد از وجوه حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌هایی که از قیمت خوراک موضوع این جزء استفاده می‌کنند و 20 درصد از صادرات گاز طبیعی پس از کسر ارزش گاز طبیعی وارداتی را به حساب صندوق توسعه ملی واریز کند.

 

نمایندگان همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران را موظف کردند بخش نقدی خرید خوراک پالایشگاه‌های دولتی را هر ماهه متناسب با خوراک دریافتی به خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

 

بر اساس رأی مجلس، شرکت‌های دولتی تابعه وزارت نفت مکلف شدند در اجرای مواد 39 و 76 قانون محاسبات عمومی کشور تمامی درآمدهای ریالی و ارزی خود را به حساب‌های متمرکز وجوه ریالی و ارزی که از طریق خزانه‌داری کل کشور به نام آنها نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران استتا می‌شود، واریز کنند.

 

نمایندگان در ادامه بررسی بند 12، بند خ آن را که در آن اجازه داده می‌شد از منابع صندوق توسعه ملی برای طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش بالادستی وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذیربط که به صورت بیع متقابل یا فاینانس اجرا می‌شود با رعایت اساسنامه صندوق مذکور اختصاص یابد حذف کردند.

 

پیشنهاد حذف این بند را احمد توکلی، نماینده تهران داد و گفت: ما در قانون برنامه پنجم توسعه و اساسنامه صندوق توسعه ملی مصوب کردیم که این صندوق نمی‌تواند به شرکت‌های دولتی وام پرداخت کند. این در حالی است که بخش بالادستی وزارت نفت همان بخش دولتی‌ای است که بر اساس سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری قابل واگذاری به بخش خصوصی نیستند.

 

وی اظهار کرد: ما نمی‌توانیم به بخش بالادستی وزارت نفت که دولت است این اجازه را دهیم که از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند زیرا نقض هم اساسنامه صندوق است و هم سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است.

 

لاریجانی با پیشنهاد حذف توکلی و اینکه این بند مخالف اساسنامه صندوق توسعه ملی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است آن را حذف کرد.

 

در ادامه بررسی بند 12 لایحه برنامه پنجم توسعه نمایندگان به شرکت‌ ملی گاز ایران اجازه دادند در هر دو ماه مبلغ 500 ریال از هر واحد مسکونی روستایی و هزار ریال از هر واحد مسکونی شهری اخذ کنند.

 

وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذیربط موظف شد علاوه بر دریافت نرخ گاز مبنای این جز به ازای مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی 50 ریال به عنوان عوارض از مشترکان دریافت و این وجوه دریافتی را تنها در طرح‌های گازرسانی روستایی هزینه کنند. منابع مذکور به عنوان درآمدهای شرکت ذیربط محسوب نمی‌شوند

 

پایان پیام/

 

کد خبر 34125

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha