اجازه به صندوق توسعه ملی برای پرداخت 10%منابعش به بانک کشاورزی

مجلس به هیئت امنای صندوق توسعه ملی اجازه داد 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی را برای پرداخت تسهیلات به بخش‌های غیردولتی در اختیار بانک کشاورزی یا صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی قرار دهد.

 به گزارش خبرگزاری شبستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی چهارشنبه 7 اردیبهشت و در بررسی جزییات لایحه بودجه 90 و بخش درآمدهای آن مصوب کردند تمامی درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات شرکت‌های دولتی موضوع ماده 5 موضوع قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 به حساب‌های معرفی شده از سوی خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

 

بر اساس رأی مجلس، سقف معافیت مالی موضوع مواد 84 و 85 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 7/2/1371 برای سال 1390 مبلغ 58 میلیون و 200 هزار ریال در سال تعیین می‌شود.

 

نمایندگان همچنین مصوب کردند افزایش سرمایه بنگاه‌های اقتصادی ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های آنها از شمول مالیات معاف است مشروط بر آنکه متعاقب آن به نسبت استهلاک دارایی مربوطه و یا در زمان فروش مبنای محاسبه مالیات اصلاح شود و بنگاه یاد شده در پنج سال اخیر تجدید ارزیابی نشده باشد.

 

آیین‌نامه اجرایی این بند از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و وزارت امور اقتصاد و دارایی و با همکاری وزارت صنایع و معادن تهیه می‌شود و به تصویب هیئت‌ وزیران می‌رسد.

 

شرط تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای برخورداری از معافیت مالیاتی فوق‌الذکر برای مشاغل وسایط نقلیه در عملکرد سال‌های 1389 و 1390 الزامی نیست.

 

همچنین به دولت اجازه داده می‌شود از محل سهام شرکت‌های قابل واگذاری یا منابع حاصل از آن و یا فروش و واگذاری اموال و دارایی‌های طرح نیمه‌تمام و خاتمه یافته حداکثر تا سقف 50 هزار میلیارد ریال پرداخت کند.

 

به دولت اجازه داده می‌شود وجوه حاصل از فروش سهام شرکت سهامی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه و وابسته را تا سقف یک هزار میلیارد ریال به خزانه واریز کند.

 

همچنین به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به واگذاری شرکت هتل‌های هما به اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله بانک‌های دولتی اقدام و وجوه حاصله را به خزانه واریز کند.

 

مجلس به هیئت امنای صندوق توسعه ملی اجازه داد ده درصد از منابع صندوق توسعه ملی را برای پرداخت تسهیلات به بخش‌های غیر دولتی در اختیار بانک کشاورزی یا صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی قرار دهد.

 

به وزارت نفت از طریق شرکت‌های وابسته و تابعه اجازه داده می‌شود با وثیقه گرفتن کل طرح‌های مربوط به پالایش و پخش و پتروشیمی تضمین لازم را به بانک‌های عامل برای تسهیلات ارزی و ریالی بدهد.

 

نمایندگان در بررسی بندهای الحاقی بخش درآمدها مصوب کردند مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری‌ها و هزینه‌های انشعاب آب و فاضلاب، برق و گاز برای یک بار معاف‌اند.

 

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شد مابه‌التفاوت ریالی حاصل از فروش ارز با نرخ مبنای مندرج در ردیف 210101 و نرخ روز ارز را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

 

نمایندگان به دولت اجازه دادند مبلغ 20 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی با تضمین دولت با بازپرداخت اصل و سود آن منتشر کنند.

 

نمایندگان همچنین پیش‌بینی کردند مبلغ 10 میلیارد و 612 میلیون دلار از محل افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی مازاد بر مبالغ مندرج در بند 12 این قانون حاصل شود.

 

در صورت تصویب این درآمد در بخش هزینه‌ها این درآمد به تقویت بنیه دفاعی، بخش سلامت، احداث و بازسازی عتبات عالیات، بابت آشیانه جمهوری اسلامی ایران برای خرید هواپیما، بالگرد و سایر تجهیزات مورد نیاز، مهار آب‌های مرزی و گرد و غبار استان‌های مرزی، یارانه سود تسهیلات و جوایز صادراتی و افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و صندوق ضمانت صادرات، صندوق بیمه محصولات کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری کشور، صندوق نوآوری و شکوفایی تعدیل و سامان‌دهی پره‌های صیادی، بازپرداخت تعهدات ارزی، آب‌رسانی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی سالم بر اساس شاخص محرومیت اختصاص می‌یابد.

 

پایان پیام/

کد خبر 34245

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha