بررسی کلیات لایحه بودجه 1390 با سخنان مفتح در صحن علنی مجلس آغاز شد

بررسی لایحه بودجه سال 1390 با سخنان سخنگوی کمیسیون تلفیق در دفاع از گزارش این کمیسیون در صحن علنی مجلس آغاز شد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، در ادامه جلسه علنی امروز سه‌شنبه 6 اردیبهشت نمایندگان بررسی لایحه بودجه سال 1390 را آغاز کردند.

 

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق در سخنان ابتدایی خود و در رابطه با گزارش کمیسیون تلفیق با تشکر از کارشناسان، مدیران دستگاه‌های مختلف، هیئت وزیران و رییس‌جمهور برای تدوین و تنظیم لایحه بودجه گفت: کمیسیون تلفیق با 42 جلسه و حدود 150 ساعت وقت فشرده رسیدگی نهایی را به گزارش کمیسیون‌های تخصصی انجام داده است.

 

وی اظهار کرد: کمیسیون تلفیق تلاش کرد با توجه به رویکرد سال جهادی لایحه بودجه سال 1390 را بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

 

مفتح با بیان اینکه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1390 را با یک درصد کاهش نسبت به لایحه دولت به تصویب رساند، اظهار کرد: عمده‌ترین جهت‌گیری‌های کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه 90 توجه به احکام برنامه و تلاش برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه به ویژه اهدافی است که در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری به آنها تصریح شده است، بوده است.

 

وی استمرار فعالیت‌های اجرایی به ویژه قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و استمرار قانون اصل 44 و توجه به بخش‌های تعاونی و خصوصی را از جمله رویکردهای مهم کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه 90 ذکر کرد و افزود: احداث مسکن و رونق بخش مسکن، فعالیت‌های محرومیت‌زدایی، حمایت از سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب و کار، توسعه بیمه تأمین اجتماعی، توجه به کشاورزی و تقویت سلامت همه مواردی است که در گزارش کمیسیون تلفیق توجه ویژه‌ای به آنها شده است.

 

مفتح خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق تلاش کرد به ویژه در راه تحقق ایده پیشرفت و عدالت که مهم‌ترین مشخصه دهه چهارم انقلاب است مصوبات خود را انجام دهد.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق تلاش برای رونق فعالیت‌های عمرانی و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال و مهار و کنترل تورم را از مهم‌ترین اهدافی که در کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه عنوان کرد و گفت: در گزارش کمیسیون توجه ویژه‌ای به مساجد، مصلاها، فعالیت‌های قرآنی و فعالیت‌های مذهبی شده است که در بندهای مختلف گزارش کمیسیون می‌توانید این احکام را ببینید.

 

وی توجه به ورزش قهرمانی را از دیگر رویکردهای مهم در گزارش کمیسیون تلفیق ذکر کرد و ادامه داد: توجه به فضای کسب و کار، بکارگیری توان و موجودی صندوق توسعه ملی در راستای احکام برنامه پنجم از دیگر رویکردهای کمیسیون بوده است.

 

وی ادامه داد: در بند الحاقی 37 دولت را مکلف کرده‌ایم در بودجه سال 1390 موارد عمومی صندوق توسعه ملی و گردش مالی این صندوق را به مجلس گزارش دهد.

 

مفتح توجه به بخش علمی فناوری و رابطه مالی دولت با نفت را از دیگر رویکردهای گزارش کمیسیون تلفیق دانست و ادامه داد: موضوع آب و کشاورزی با توجه به دیداری که روز گذشته مقام معظم رهبری با اعضای کمیسیون کشاورزی داشته‌‌اند و تأکیدات ویژه‌ای بر مسئله آب و کشاورزی دارند در گزارش کمیسیون توجه خاصی شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: کمک به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، توجه به مناطق محروم، موضوع کارکنان دولت، حقوق و مزایای آنها، گازرسانی به شهرها و روستاها و بهسازی روستاها و توجه به ایثارگران از دیگر احکامی است که در گزارش کمیسیون تلفیق آمده است.

 

پس از سخنان مفتح، عیسی جعفری، نماینده بهار و کبودرآهنگ در تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به درج نشدن در رقم کلی بودجه گفت: چرا رقم بودجه در بند اول آن ذکر نشده است در صورتی که طبق آیین‌نامه باید این رقم ذکر می‌شد.

 

لاریجانی در پاسخ به این تذکر جعفری گفت: در این جزوه اعداد و ارقام نیامده است و شاید به این دلیل رقم کلی بودجه را ذکر نکرده‌اند که می‌خواستند به جمع‌بندی برسند و بعد آن را ذکر کنند.

 

حسن کامران، نماینده اصفهان نیز در تذکری دیگر گفت: متأسفم که خودم هم جزء کمیسیون تلفیق هستم اما مواردی که چاپ شده است اشکال دارد و این اشکالات تخلف است.

 

وی بیان کرد: در رابطه با پروژه‌های عمرانی حوزه‌های انتخابیه در کمیسیون رأی گرفتیم و این مورد رأی نیاورد اما در ردیف‌های گزارش کمیسیون آورده شده است.

 

کامران بیان کرد: در مورد بودجه عمرانی و جاری ایرانیان خارج از کشور ما هر دو بودجه را تصویب کردیم اما در این لایحه بودجه جاری نیامده است.

 

لاریجانی در پاسخ به وی گفت: ما این دو مورد را بررسی می‌کنیم و اگر خلافی شده باشد باید کمیسیون آن را اصلاح کند زیرا باید آنچه که در کمیسیون تلفیق شده است در این گزارش بیاید.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 33768

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha