تصویب کلیات طرح اجازه دریافت وپرداخت دولت در دوماه اول سال توسط مجلس

نمایندگان مجلس با 193 رای موافق به کلیات طرح اجازه دریافت و پرداخت های دولت در ماههای فروردین و اردیبهشت سال 1390 رای مثبت دادند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در ادامه جلسه علنی سه شنبه 24 اسفند مجلس نمایندگان کلیات طرح اجازه دریافت و پرداخت های دولت در ماه های فروردین و اردیبهشت سال 90 را با 193 رای موافق، 5 رای مخالف، 8 رای ممتنع از مجموع 219 رای به تصویب رساندند.

در ادامه مطرح شدن کلیات این طرح نورالله حیدری دستنایی نماینده چهارمحال و بختیاری در مخالفت با کلیات این طرح گفت: مجلس همه توان فکری و قانونی خود را به کار گرفت تا بودجه سال 90 را قبل از سال جاری تصویب کند اما به دلیل تاخیر بیش از حدی که در ارایه لایحه پدید آمد این اراده مجلس نیز ناکام ماند.

وی اظهار کرد: بهتر است مرکز پژوهش ها یک ورود جدی در نظام بودجه ریزی داشته باشد و برای سالهای بعد ما شاهد یک پیشنهاد جامع و کاملی از سوی مرکز پژوهش ها برای روند بودجه نویسی باشیم.

حیدری با بیان اینکه مخالفت هم بر دو محور شکلی و محتوایی است یادآور شد: در نظر شکلی این نحوه ورود به تصمیم گیری برای بودجه باید صرفاً در شرایط اضطرار باشد و اینگونه بررسی کردن بودجه در این شرایط پیام بدی دارد.

وی تاکید کرد: در قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس هیچ ماده و بندی را نیافته ام که در آن مجلس به دولت اجازه دهد این کار را انجام دهد و این نوعی بدعت گذاری است.

وی با بیان اینکه این طرح از نظر محتوایی بسیار نامتوازن است گفت: آسیبی که از این طرح می خوریم بسیار فزاینده است و اگر دولت لایحه دو دوازدهمی تهیه می کرد و به مجلس ارایه می داد کاری معقولی و منطقی بود.

عیسی جعفری نماینده بهار و کبودرآهنگ نیز در موافقت با کلیات این طرح گفت: در ارتباط ماده واحده این طرح سه بحث وجود دارد یکی مربوط به عدد یکصد و پنجاه هزار میلیارد ریال دیگری مربوط به زمان دو ماهه و سومین نیز مربوط به قانون هدفمندکردن یارانه هاست که هر بخش آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی بیان کرد: ممکن است بعضی از مخالفین سوال کنند که این عدد پانزده هزار میلیارد برای بحث پروژه های عمرانی و تملک دارایی چه می شود که باید به آنها گفت: چون این پروژه ها تا پایان تیر ماه وقت دارند لذا مشکلی برای آنها از نظر پرداخت ها پیش نمی آید.

وی با اشاره به تنخواه موردنظر در این طرح گفت: در بحث تنخواه دو حسن وجود دارد یکی اینکه بحث خزانه را موظف کرده ایم که تا پایان سال این مبلغ را تسویه کند و نکته دوم این است که اگر کشور در شرایطی دچار مشکل شود این مبلغ در خزانه موجود است و این به نفع دولت و جامعه است.

حجت الاسلام ذوالقدر نماینده بندرعباس نیز در مخالفت با کلیات این طرح گفت: این گونه بررسی کردن بودجه دوبار اتفاق افتاده است یکبار در سال 58 و بار دیگر در اوج جنگ تحمیلی و چرا ما باید امسال این گونه بودجه را بررسی کنیم.

وی اظهار کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سال همت مضاعف و کار مضاعف است و چون به آخر سال نزدیک می شویم بهتر است همه با هم یک یا علی بگوییم و بحث بودجه را تا پایان سال به اتمام برسانیم.

ذوالقدر با بیان اینکه این برای ما عیب است که لایحه بودجه را در سال بعد بررسی کنیم یادآور شد: حدیث داریم که اگر یک کار بدی انجام دهیم و سالهای بعد این کار ادامه یابد گناهش به گردن ماست.

همچنین حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده بم در موافقت با کلیات این طرح گفت: اگر واقعا ممکن بود مجلس لایحه بودجه 90 را نهایی می کرد حتی مجلس حاضر بود سه شیفت کار کند که لایحه بودجه را به سرانجام برساند ولی ممکن نشد.

وی اظهار کرد: حال با تدبیری که از ناحیه مجلس، ریاست مجلس و هیئت رییسه مجلس انجام شده است به این نتیجه رسیدیم که به این طرح دو فوریتی رای بدهیم تا مشکل حل شود و دلیلش نیز این است که اگر دولت بخواهد ماه فروردین و اردیبهشت خرج کند نیاز به مستند قانونی دارد و اگر ما نتوانیم بودجه را مصوب کنیم دولت در ماه فروردین و اردیبهشت با مشکل مواجه می شود و نمی تواند دخل و تصرف داشته باشد.

نماینده بم در خانه ملت اضافه کرد: دو راه حل وجود داشت یکی ارایه لایحه دو دوازدهمی و دیگر طرحی بود که به صورت دو فوریت که بیشتر نیز شبیه به همان دو دوازدهم است ارایه شود که این طرح در حال حاضر ارایه شده است.

وی بیان کرد: ما ناچاریم برای رفت مشکل دولت و برای اینکه فرصتی وجود ندارد لایحه بودجه 90 را رسیدگی کنیم این کار را انجام دهیم و این بهترین روشی است که مجلس در پیش گرفته است.

همچنین مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در مخالفت با کلیات این طرح گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم این طرح با اصول 52 و 55 قانون اساسی مخالفت کرد زیرا در اصل 52 صریحا گفته شده است دولت باید لایحه بیاورد.

وی بیان کرد: برخی موافقان استدلالشان این است که چاره دیگری نداریم به جز اینکه به این طرح رای دهیم و این استدلال اشتباهی است زیرا اگر دولت همت مضاعف داشت می توانست لایحه بودجه را سریعتر به مجلس ارایه دهد و یا در قالب لایحه ای دو دوازدهمی این بحث را طرح کند.

کوابیان تصریح کرد: در اصل طرح آمده است که برای اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها معادل سه ماه پایانی سال 89 عمل کنیم خود شما نمایندگان در بین مردم هستید و می بینید که مردم دچار چه مشکلاتی هستند و عموم مردم به ما مراجعه می کنند که قیمت ها را تعدیل کنیم حال چگونه می خواهیم با این قانون برای سال بعد تصمیم گیری کنیم.

حسن کامران نماینده اصفهان نیز در موافقت با کلیات این طرح نیز و یک طرح برخی می گویند بودجه در نظر گرفته شده به صورت گلوبال است که باید به آنها بگویم ما در قالب ردیفها و جداول اجازه این پول و اعتبار را به دولت داده ایم و آن را به صورت دقیق و کارشناسی در کمیسیون تلفیق بررسی کرده ایم.

گفتنی است هم اکنون جزئیات این طرح در مجلس با پیشنهادات نمایندگان در حال بررسی است.

پایان پیام/

 

کد خبر 27314

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha