سخنان مخالفان و موافقان با کلیات لایحه بودجه سال 1390

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم رقم 62 هزار میلیارد تومانی برای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها آن را غیر قابل تحقق عنوان کرد.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، در ادامه جلسه علنی امروز سه‌شنبه 6 اردیبهشت و در بررسی کلیات لایحه بودجه 90، احمد توکلی، نماینده تهران به عنوان اولین مخالف با بیان اینکه درباره لایحه بودجه و گزارش کمیسیون تلفیق باید بگویم هر سال دریغ از پارسال، گفت: لایحه دولت درهم ریخته‌تر از پیش بیش از گذشته اختیارات قوه مقننه را می‌کاست و برای اقتصاد ملی زیان‌بارتر بود.

 

وی اظهار کرد: کمیسیون تلفیق نیز نه انگیزه کافی برای اصلاح داشت و نه وقت مناسب، گرچه بعضی ضعف‌ها را کم کرد ولی برخی گرایش‌های موجود در کمیسیون بر عیوب لایحه افزود.

 

توکلی اظهار کرد: طبق اصل 52 تهیه لایحه به دست دولت و رسیدگی و تصویب مجلس باید طبق قانون انجام شود و قانون برنامه پنجم، قانون برنامه و بودجه و قانون محاسبات عمومی بر این فرآیند حاکم است ولی در موارد کثیری این قوانین نقض شده است.

 

رییس مرکز پژوهشِ‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اتکا به نفس در بودجه پیشنهادی دولت و کمیسیون بسیار بیش از تحمل اقتصاد ملی است و از درآمد نفتی جز 20 درصد صندوق توسعه ملی که به تدبیر رهبری و استقامت مجلس از گزند هزینه شدن در بودجه سالانه مصون ماند و انشاءالله باید صرف سرمایه‌گذاری به دست مردم شود تقریبا همه آن خرج می‌شود که این رقم تقریبا 80 میلیارد دلار است که البته اگر قیمت نفت در طول سال 98 دلار باشد این رقم قابل تأمین است.

 

توکلی تأکید کرد: عطش تاریخی افزایش هزینه‌ها، به اتکای نفس که دولت و اکثر نمایندگان به آن گرفتارند به ویژه در بودجه عمرانی و نحوه تصمیم‌گیری درباره بودجه که بیشتر تابعی از فشارهای دیوانی، مردمی و بده بستان سیاسی است تا علم و تجربه، حجم و ترکیب بودجه را به یکی از عوامل مخرب اقتصاد بدل کرده است.

 

وی ادامه داد: طرح‌های عمرانی مهم‌ترین مسیر تزریق منابع بخش عمومی برای گسترش ظرفیت‌های اقتصادی کشور است ولی آغاز حساب نشده طرح‌های جدید در زمان دوره اجرای آنها می‌افزاید و زیان‌های زیادی در پی دارد.

 

نماینده تهران در خانه ملت اذعان کرد: هدفمندی یارانه‌ها کار بزرگی است که آغاز شده است و دولت در اجرای این قانون عمدتا به فکر پرداخت نقدی به مردم بود بدون اینکه خود را ملزم به قانونی بداند که تقریبا هر چه خواست در آن گنجاند.

 

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم نیز به عنوان اولین موافق با کلیات بودجه لایحه 90 گفت: توجه به آب شرب روستاها، مهار آب‌های مرزی و مهار ریزگردهای استان‌های مرزی و گرفتار تسهیلات برای آزادی زندانیان از مهم‌ترین مسایلی بود که در لایحه بودجه به آن توجه شد.

 

وی اظهار کرد: برای اولین بار جداول مورد رسیدگی قرار گرفت و تصویب شد و احکام ذیل جداول نیز بررسی شد که این بندها به جای اینکه پنهان باشند در لایحه آشکار هستند.

 

وی با بیان اینکه اشکالاتی نیز به کلیات لایحه بودجه وارد است، گفت: انتظار می‌رود از وابستگی به نفت در بودجه عمومی کاسته شود و ما باید تا پایان برنامه پنجم وابستگی بودجه عمومی کشورمان به نفت را به صفر برسانیم و این مستلزم این است که هرساله 20 درصد از این وابستگی کم شود.

 

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم با اشاره به رقم 62 هزار میلیارد تومانی برای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها آن را غیر قابل تحقق عنوان کرد و گفت: در نظر گرفتن این رقم در لایحه بودجه غیر قابل تحقق است زیرا اگر دولت هزینه‌هایش را انجام دهد ولی درآمدهایش محقق نشود چه باید کرد.

 

محمدرضا خباز، نماینده کاشمر نیز در مخالف با کلیات لایحه بودجه با اشاره به بودجه عمرانی و تملک دارایی سرمایه‌ای در لایحه بودجه 90 گفت: ما در سال 89، 33 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی مصوب کردیم ولی از این رقم 20 هزار میلیارد تومان نیز مصوب نشد چرا این رقم را در بودجه به 39 هزار میلیارد تومان رساندیم.

 

وی با ذکر این سؤال که تصویب بودجه عمرانی با رقم بالا چه آسیبی را متوجه کشور می‌کند، گفت: قطعا بالا بردن بودجه عمرانی به افزایش قیمت مسکن و مصالح ساختمانی می‌انجامد زیرا وقتی تولیدکنندگان آهن و فولاد و مصالح ساختمانی می‌بینند افزایش داده است مصالح‌شان را عرضه نمی‌کنند تا رقم‌ها افزایش یابد.

 

خباز با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده برای قانون هدفمندشدن یارانه‌ها تصریح کرد: مجلس پافشاری می‌کرد که قانون هدفمندکردن یارانه‌ها باید ظرف مدت پنج سال اتفاق بیفتد و برای سال اول 20 هزار میلیارد و سال دوم 40 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود در صورتی که در بودجه سال 90 که سال دوم محقق شدن این قانون است این بودجه به 62 هزار میلیارد تومان رسیده است که نه تنها محقق نمی‌شود بلکه بر مردم نیز فشار بیشتری می‌آورد و این یعنی سه برابر شدن افزایش قیمت‌ها و سه برابر شدن فشاری که امسال بر مردم وارد شده است.

 

خباز تأکید کرد: اتفاق جدیدی که در کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه افتاده است این است که در بند الحاقی این لایحه 11 میلیارد دلار خارج از بودجه کمیسیون تصویب کرده است یعنی این رقم در سقف بودجه لحاظ نمی‌شود.

 

نماینده کاشمر در خانه ملت با بیان اینکه بعضی از موارد قانون برنامه پنجم در بودجه سال 90 لحاظ نشده است، گفت: با همت کمیسیون بهداشت در برنامه پنجم توسعه قرار شد 10 درصد از بودجه کشور به بخش سلامت اختصاص یابد که این 10 درصد در حالی که در برنامه آمده است باید در بودجه هم می‌آمد که متأسفانه این‌گونه نیست.

 

وی با اشاره به سخنان رییس‌جمهور مبنی بر ایجاد دو و نیم میلیون فرصت شغلی در سال 90 گفت: بودجه این کار را در کجای گزارش کمیسیون تلفیق در نظر گرفته شده است یا باید بگویم این رقمی که از سوی رییس‌جمهور اعلام شده است واقعی نیست یا باید بگوییم این بودجه‌ای که در کمیسیون تلفیق در نظر گرفته است پاسخگوی این رقم نیست.

 

حسن کامران، نماینده اصفهان نیز در موافقت با لایحه بودجه گفت: سابقه نداشته است کلیات بودجه در مجلس رأی نیاورد.

 

وی با اشاره به انتقاد خباز از رقم بالای بودجه عمرانی در لایحه بودجه 90 اظهار کرد: دولت بودجه عمرانی را 47 هزار میلیارد تومان آورده بود که ما 10 درصد آن را کاهش دادیم و طبیعی است که باید بودجه عمرانی نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته باشد زیرا هرچه پروژه‌ها عقب بیفتد اتمام آنها گران‌تر می‌شود و در واقع هر چه پروژه‌ای نیمه‌تمام بماند خروجی آن تورم می‌شود.

 

وی با اشاره به در نظر گرفتن اعتباراتی برای بخش کشاورزی و به ویژه آب گفت: ما در بحث مهار آب‌های مرزی مشکل داریم و نصف آب ارس در حال حاضر به آن طرف مرزها می‌رود زیرا ما بعد از روسیه بیشترین همسایه را داریم که بیشترین مرز ما با آنها نیز مرز آبی است.

 

وی ادامه داد: بعد از نفت و گاز، آب برای ما جنبه ژئوپولوتیکی دارد که ما در کمیسیون تصویب کردیم ده هزار میلیارد تومان از اوراق مشارکت با تضمین دولت برای مهار آب‌ها در مرزها استفاده شود که خروجی آن نیز قطعا اشتغال است.

 

سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر نیز در مخالفت با گزارش کمیسیون تلفیق گفت: در اصل 52 قانون اساسی به اصل وحدت بودجه تأکید شده است که در این امر این گزارش نادیده گرفته شده است.

 

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهداف بودجه مشخص کردن راه‌های کسری بودجه و رسیدن به آن است که متأسفانه در این گزارش آنچنان که باید این امر در نظر گرفته نشده است.

 

وی با در دست داشتن قانون برنامه پنجم توسعه گفت: آیا این قانون منسوخ است که شما این‌گونه بودجه 90 را بدون در نظر گرفتن این قانون در کمیسیون تلفیق تصویب کردید؟

 

ابطحی اظهار کرد: بودجه 90 باید عملیاتی شدن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را مدنظر داشته باشد در صورتی که این‌گونه نبوده است.

 

وی ادامه داد: در طول سال 200 میلیارد مترمکعب گاز در کشور تولید می‌شود که 20 میلیارد متر مکعب آن به هدر می‌رود و بیش از 60 میلیارد متر مکعب طبق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به مردم فروخته می‌شود. آیا در گزارش کمیسیون تلفیق به این مبلغ اشاره شده است؟

 

نماینده خمینی‌شهر در خانه ملت یادآور شد: در قانون برنامه پنجم مصوب کردیم که وزارتخانه‌ها برای کوچک‌سازی دولت باید ادغام شوند، آیا ادغام این وزارتخانه‌ها در گزارش کمیسیون تلفیق آمده است؟

 

ابطحی همچنین از حذف اعتبارات توسعه روستاها انتقاد کرد و گفت: می‌خواهید مهاجرت به مراکز استان‌ها را افزایش دهید که این اعتبارات را حذف کرده‌اید؟

 

اسدالله عباسی، نماینده رودسر و املش نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: ویژگی‌های شاخصی که بودجه سال 90 دارد این است که به عنوان اولین بودجه سال اول اجرای برنامه پنجم توسعه است که در آن به توسعه منابع و اعتبارات توجه خاصی شده است و سهم اعتبارات عمرانی در آن جهش یافته است.

 

وی اظهار کرد: برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی رقمی در نظر گرفته است که با آن مدت اجرای این پروژه‌ها کاهش می‌یابد.

 

وی اظهار کرد: کاهش فاصله طبقاتی در جامعه با پیش‌بینی منابع برنامه‌ریزی شده است که در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها کاملا محسوس و شفاف است.

 

عباسی گفت: از مهم‌ترین ویژگی‌های بودجه امسال توجه و تأکید بر رشد فضایل اخلاقی و ترویج آرمان‌های انقلابی است که تقریبا همه بودجه‌هایی که در کارگروه‌های فرهنگی استان‌ها تصویب شده است در بودجه سال 90 نیز در نظر گرفته شده است.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از دیگر ویژگی‌های بودجه امسال را توجه به بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: عمده مشکلاتی که در استان‌ها و شهرستان‌ها داریم در بخش کشاورزی است که این مشکلات در دو بخش زه‌کشی و سیستم‌های آبیاری است که با توجه به رقمی که در بودجه امسال برای آن در نظر گرفته است امیدواریم بتوانیم در جهت تحقق اهداف برنامه گام برداریم.

 

وی همچنین با اشاره به جهش بودجه سلامت یادآور شد: امیدواریم در بودجه سال 90 هزینه‌های سلامت به شدت کاهش یابد.

 

عباسی با تأکید بر در نظر گرفتن سهم بیمه خدام مساجد، کارگران و کسانی که در سیستم‌های حمل و نقل عمومی هستند، گفت: خوشبختانه در بودجه امسال سهم پژوهش و آموزش در دستگاه‌های دولتی نیم درصد افزایش می‌یابد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 33816

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha