«محفل»، پرمخاطب‌ترین برنامه رمضانی سیما/ «زندگی پس از زندگی» هنوز در اوج

مدیران صداوسیما با تشریح روند تولید و پخش و بازدید برنامه‌های نوروز و ماه مبارک رمضان این سازمان، اعلام کردند: ویژه‌برنامه «محفل» با ۲۷/۹ و به دنبال آن «زندگی پس از زندگی» با ۲۷/۱ درصد پربیننده‌ترین برنامه‌های رمضانی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه‌ملی امروز (سه شنبه، ۲۸ فروردین ماه) با حضور سلیم غفوری، قائم مقام معاونت سیما، محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، حسن عابدینی، معاون امور استان‌ها، علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه ملی، مجتبی کشوری، مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی، احمد خورشیدی، مدیرعامل تلوبیون، حسین قرائی، مدیرکل روابط عمومی و اصحاب رسانه در سالن کوثر سازمان صداوسیما برگزار شد.

«محفل»، پرمخاطب‌ترین برنامه رمضانی سیما/ «زندگی پس از زندگی» هنوز در اوج

« زندگی پس از زندگی»  قله برنامه های افطاری سیما

در ابتدای این نشست «سلیم غفوری»، قائم‌مقام معاونت سیما با تبریک اعیاد و تبریک عملیات وعده صادق گزارشی از برنامه‌های عید نوروز و ماه مبارک رمضان  ارائه کرد و گفت:  در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان برنامه ها و سریال هایی متناسب با فضای ماه مبارک رمضان و نوروز در صدا و سیما تدارک دیده شده بود و مخاطبین این برنامه ها را دیدند. در این ایام   پخش سریال های «زیرخاکی» و«رستگاری» به پایان رسید و پخش سریال های «هفت سر اژدها» و «نون‌خ»  همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در این ایام شبکه های یک، دو، سه و چهاربرنامه هایی را برای تحویل سال نو تدارک دیده بودند که با همه نقاط قوت و ضعف مخاطبان آنها را دیدند و در جریان آنها هستند؛ قله برنامه های ماه رمضان تلویزیون در زمان افطار «زندگی پس از زندگی» و پس از آن «هلال» و «محفل» هستند.

قائم‌مقام معاونت سیما با اشاره به آمار برنامه های با رویکرد ماه رمضان سیما، اظهار کرد: در حوزه برنامه‌های رمضان ۱۰ برنامه ویژه افطار و ۹ برنامه سحر داشتیم؛ همچنین ۵۰ ویژه برنامه معارفی به روی آنتن رفت؛ ۵۰ درصد برنامه های ماه رمضان گفتگومحور، ۱۴درصد مسابقه، ۲۴ درصد نماآوا و کلیپ، ۷درصد برنامه های گزارشی و ۵/۳ درصد پویانمایی داشتیم.

غفوری خاطرنشان کرد: از  برنامه های تدارک دیده شده برای عید نوروز در شبکه های مختلف می توان به «ایران دوست داشتنی»،« مردان آهنین»،«  مهمانی»، « برمودا»، «بگو و بخند» و «سرزمین شعر» اشاره کرد. در کلیه این برنامه ها تلاش بر این بود که به آداب و رسوم های نوروز در سراسر ایران و ایران فرهنگی توجه کنند و  برنامه‌ها در قالب های متنوع تولید شده بود.

«محفل»، پرمخاطب‌ترین برنامه رمضانی سیما/ «زندگی پس از زندگی» هنوز در اوج

۵۰ میلیون دقیقه بازدید در ۲۴ ساعت منتهی به سال تحویل در تلوبیون

در این نشست «احمد خورشیدی»، مدیرعامل تلوبیون درباره ارقام بازدید از تلوبیون در ساعات پایانی سال ۱۴۰۲، توضیح داد: در تلوبیون ۵۰ میلیون دقیقه بازدید در ۲۴ ساعت منتهی به سال تحویل داشتیم. ۱۱۲ هزار و ۵۴۶ آی پی منحصر بفرد در لحظه سال تحویل شبکه سه را تماشا می‌کردند. بیش از ۴۰ هزار آی‌پی مخاطب شبکه یک بودند و بیش از ۳۰ هزار آی‌پی شبکه دو را تماشا می‌کردند.

مدیرعامل تلوبیون به پربازدیدترین برنامه‌های در تلوبیون اشاره کرد و گفت: پربازدیدترین برنامه افطار طی چهار سال اخیر برنامه «زندگی پس از زندگی» بوده است اما امسال برنامه «محفل» به «زندگی پس از زندگی» رسید. هر دو برنامه بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار بازدید داشتند.

وی تصریح کرد: برنامه‌های «پناه» و «هلال» در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در بین برنامه‌های سال تحویل برنامه‌های سال نو، «شب عیدی» و «ایران دوست‌داشتنی» به ترتیب پرمخاطب بوده‌اند.

خورشیدی  با بیان اینکه در میان برنامه‌های سرگرمی «مهمانی»، «مردان آهنین»، «شب‌خوش»، «پاورقی» و «معرکه» به ترتیب بیشترین مخاطب را داشتند، اظهار کرد: در حوزه سریال‌ها بر اساس تعداد مخاطب محاسبه ‌شده «نون‌خ ۵» هر قسمت میانگین ۱۵۰هزار بیننده، «زیرخاکی» ۱۴۰هزار بیننده، «هفت‌سر اژدها» ۱۰۷هزار بیننده، «جومونگ» ۴۷هزار بیننده و «رستگاری» ۳۷هزار بیننده در تلوبیون داشتند و جزو پربیننده‌ترین‌ها محسوب می‌شوند.

برنامه های رادیویی مبتنی بر مواسات و همدلی مومنانه

در این نشست «علی بخشی زاده»، معاون صدا با ارائه گزارشی از برنامه های نوروز و ماه مبارک رمضان رادیو، گفت: حوزه رادیو مثل دیگر بخش های سازمان صدا و سیما یکسری برنامه های را در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان مبتنی بر شش سیاست محوری تدارک دیده است.

وی افزود: اغلب برنامه های رادیو  با محور مواسات و همدلی مومنانه و خدمت به خلق‌الله، ترویج فرهنگ و آداب مهربانی و سنت‌های پرکشوه ایرانی اسلامی، فرهنگ‌سازی صلح و سازش و کمک به حل مشکلات و مناقبشات خانوادگی و اجتماعی، همدلی و وحدت مسلیمین، صبر راهبردی و مقاومت در مقابل نظام سلطه و استکبار، نظاط معنوی در خانواده با برپایی جلسات تلاوت‌های خانوادگی و فامیلی و ترویج سفره‌های ساده افطار در خانه‌ها، مساجد و محله‌ها  ساخته و پخش شدند.

طبق  آخرین نظرسنجی ها تلویزیون  ۶۶ درصد مخاطب دارد

در این نشست «محسن شاکری‌نژاد»، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما  درباره شیوه های نظرسنجی برنامه‌های تلویزیون گفت: ما در مرکز تحقیقات صداوسیما هر دو هفته یک بار میزان مخاطبان سریال را می‌سنجیم و  برنامه‌های شاخص هر ماه یک بار سنجیده می‌شود، چون نه بودجه و نه وقت را داریم که همه برنامه‌ها را بسنجیم، اما هر فصل کلیت مخاطب رسانه ملی را از در منازل می‌سنجیم.

وی اظهار کرد: نظرسنجی برنامه‌های صداوسیما در منازل مردم یا به صورت تلفنی صورت می‌گیرد و سریال‌ها هر دو هفته یکبار و برنامه‌های شاخص هر ماه یک بار نظرسنجی می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با بیان اینکه کلیت مخاطب صداوسیما بر اساس آخرین نظرسنجی که داشتیم ۶۶ درصد است، توضیح داد: این نظرسنجی در تهران و مراکز استان‌ها انجام شده و میزان مخاطب در شهرستان‌ها و روستاها بیشتر است؛ البته این آمار در شهرستان‌ها حدود ۷۰ درصد و در روستاها ۷۸ درصد است.

محسن شاکری‌نژاد  با اشاره به اینکه بخشی از مخاطبان ما در بستر فضای مجازی برنامه ها را دنبال می‌کنند، گفت: وقتی درباره میزان مخاطب صحبت می‌کنید باید مخاطب پخش را هم لحاظ کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با اشاره افزایش درصد مخاطبان سریال های تلویزیونی، اظهار کرد: در بین سریال‌های تلویزیون« نون‌خ »۴۱ و نیم درصد، «زیرخاکی »۲۴.۹ درصد، «هفت سر اژدها » ۲۲.۵ درصد و «رستگاری» ۱۵.۵ درصد مخاطب داشته‌اند. سریال «نون.خ » نسبت به پارسال ۱۰ درصد رشد مخاطب  داشته است.

وی تصریح کرد: در برنامه‌های شب قدر ۲ تا ۳ درصد نسبت به سال گذشته ریزش مخاطب داشتیم و از این ریزش استقبال می‌کنیم چون نشان می‌دهد مردم در مراسم شب قدر مساجد شرکت کرده‌اند.

شاکری‌نژاد  با بیان اینکه برنامه «محفل» با ۲۷.۹ درصد پرمخاطب‌ترین برنامه و «زندگی پس از زندگی» ۲۷.۱ درصد در رتبه دوم قرار دارد، گفت: سال قبل مخاطبان برنامه «زندگی پس از زندگی» ۲۶ درصد و مخاطبان برنامه «محفل» ۱۹ درصد بود.

وی افزود: پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سحر نیز برنامه‌های شبکه‌های استانی ماه خدا و ماه من بود.

بازدید ۴۵۰ ملیونی برنامه محفل در شبکه های اجتماعی

«مجتبی کشوری»، مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی با اشاره به آمار محتوای منتشر شده از تلوییزیون در شبکه های مجازی گفت: محتواهایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود تقطیع شده و کوتاه است و بر حسب اقتضائات شبکه های اجتماعی منتشر می شوند؛ حدود ۵۵۰ هزار محتوای کوتاه تقطیع شده در چهار پلتفرم درباره برنامه های ماه رمضان و عید شبکه های تلویزیون منتشر شده است.

وی افزود: در بستر تلگرام محتوای صدا و سیما ۱۷۳ میلیون بازدید داشتند و در اینستاگرام یک میلیارد و ۱۰ بازدید و در ایتا ۸۵ میلیون بازدید و در روبیکا یک میلیون و ۳۹ هزار نفر بازدید داشته است در بین برنامه ها، برنامه «محفل» با ۴۵۰ میلیون بازدید رتبه اول را دارد و «زندگی پس از زندگی» با ۲۸۷ ملیون در رتبه دوم قرار می گیرد.

«محفل»، پرمخاطب‌ترین برنامه رمضانی سیما/ «زندگی پس از زندگی» هنوز در اوج

در ادامه این نشست  قائم مقام سازمان صدا و سیما به سئولات خبرنگاران پاسخ دادند.

سلیم غفوری در پاسخ به سئوالی درباره  پایین آمدن کیفیت سریال های ماه مبارک رمضان در دوره جدید گفت: سریال‌های «هفت‌سر اژدها» و «رستگاری» از قبل نگارش شده بودند اما «نون خ» و «زیرخاکی» در دوره جدید ساخته شدند؛ ممکن است کیفیت سریال ها مبتنی بر اختلاف نظر و سلیقه مخاطبان باشد، یکی از مخاطبان بگوید کیفیت سریال های  امسال بهتر از سال گذشته است و دیگری بگوید سریال های امسال چون مخاطب بیشتری داشتند با کیفیت تر بوده اند.

قائم مقام صدا و سیما در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه چرا سریال های ماه رمضان نسبت به گذشته خیابان خلوت کن نیستند، توضیح داد: این به فضای کلی رسانه در دنیا بر می گردد، یک زمانی تلویزیون تنها مرجع رسمی مردم بود اما امروز پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی را همه دارند، موبایل از همه ما جدا نمی شود و داریم دایم شبکه های اجتماعی و ... را چک می کنیم، این باعث می شود وقتی که صرف مصرف رسانه می کنیم در گوشی صرف کنیم و نتیجه این شده که  بستری همانند تلویزیون که وقت مان ر ا پر می کرد، کاهش پیدا کند و در بسترهای دیگر صرف شود. این الگو در کلیه جهان است و وضعیت تلویزیون در جهان به همین شکل است.

از سال گذشته برنامه های استانی قابلیت پخش ملی دارند

در پایان این نشست «حسن عابدینی»، معاون امور استان های صدا و سیما درباره عملکرد سیمای استان‌ها در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز توضیح داد:  سیمای استان‌ها بر محور عدالت گستری تلاش وافری انجام می دهد تا خرده فرهنگ ها و زیست بوم مناطق مختلف کشور را در قاب رسانه نشان دهد؛ در این زمینه از چهار ماه پیش ۱۰ ساعت از برنامه های شبکه ملی را از استان ها پوشش می دهیم ؛ تولیدات استان ها زیاد شده است و از  سال گذشته برنامه های استانی قابلیت پخش ملی را دارد.

معاون امور استان های صدا و سیما با اشاره به تولیدات نمایشی استان ها اظهار کرد: یکی از برنامه هایی که در حال تدارک آن هستیم این است که مجموعه های نمایشی و سریال ها به استان ها بروند و سوژه هایی در قالب استانی تولید شود؛ در همین راستا «مجموعه سنجرخان» در کردستان در دست تولید است و مجموعه های «مادر سوجان» در استان گیلان و «دامون» در استان مازندران  تولید خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: در ایام ماه مبارک رمضان و عید چند سریال را در خود استان ها تولید و پخش کردیم و این باعث شد جهشی در بین مخاطبان ایجاد شود و در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ میزان بینندگان شبکه های استانی رشد داشت و روند رو به افزایش است و توانسته نیاز مخاطب را تامین کند. در برنامه های افطاری وضعیت همین گونه است.

عابدینی خاطرنشان کرد: ما در ایام عید بیش از ۲۹ هزار دقیقه برنامه در قالب نمایشی و ترکیبی تولید کردیم. در صدا و سیما این را در کنار موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دهید که رقمی ۱۴۰ هزار دقیقه مناظره تولید و پخش کردیم که در یک ماه این یک رکورد است؛ ما برای نخستین بار در دنیا برای نمایندگان مجلس مناظره برپا کردیم. این روندی است که استمرار پیدا خواهد کرد و مناظره ها در دور دوم انتخابات از شبکه های استانی پخش خواهد شد.

وی افزود: در حوزه انیمیشن رکورد خوبی را داشتیم؛ در حوزه موسیقی نماهنگ و سرود همکاران ما در استان ها برنامه های متنوعی را تولید کردند.

کد خبر 1759155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha